اخباری از آخرین روز جشنواره فیلم شهر...

جشنواره فیلم شهر با استقبال مردمی به روز آخر رسید

خبرگزاری فارس: جشنواره فیلم شهر با استقبال بالای مردمی به روز پایانی خود نزدیک شد. در روز گذشته، شست داوران بخش بین‌الملل جشنواره نیز برگزار شد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ستاد خبری جشنواره، روز گذشته (پنج شنبه پانزدهم اسفند ماه) سینماهای برگزار کننده سومین جشنواره بین المللی فیلم شهر با استقبال بی نظیری از سوی مخاطبان و علاقمندان رو به رو شدند و صف‌های طویلی در مقابل سینماهای این رویداد دیده می‌شد.
به گزارش ستاد خبری جشنواره ، این استقبال به‌گونه‌ای بود که تا ساعات پایانی شب هنوز هم تعداد زیادی از مخاطبان برای دیدن آثار مورد علاقه خود ایستاده بودند.
بر پایه این گزارش، سینماهای نمایش‌دهنده آثار جشنواره فیلم شهر به دلیل استقبال فراوان مخاطبان مجبور شدند که برخی از فیلم‌ها را به صورت فوق‌العاده در ساعت‌های پایانی شب نمایش دهد که نمایش «اشکان انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» در سینما فلسطین و نمایش فیلم «درباره الی...» در سینما آزادی از جمله این نمایش‌های فوق‌العاده بود.
فیلم‌های دیگری که در این روز با استقبال وسیعی از سوی مخاطبان رو به رو شدند، عبارتند از: «نسل جادویی» به کارگردانی ایرج کریمی، «تنها دو بار زندگی می‌کنیم» به کارگردانی بهنام بهزادی و «زادبوم» به کارگردانی ابوالحسن داودی.
همچنین در این روز فیلم های کوتاه و آثار پشت صحنه فیلم‌ها نیز با استقبال خوبی از سوی مخاطبان رو به رو شدند و جلسات معرفی فیلم‌های جشنواره نیز در سینماهای این رویداد و توسط یک گروه 19 نفره از منتقدان به صورت مستمر ادامه داشت.
جشنواره بین‌المللی فیلم شهر روز هفدهم اسفند ماه به کار خود پایان می دهد.

* نشست داوران بخش بین الملل جشنواره فیلم شهر برگزار شد
نشست رسانه ای داوران بخش بین الملل جشنواره فیلم شهر با حضور فلیپ ژالادو ، دنیس دکوسترد، کونتر گینسلر ، رنه هایزیگ ، کنستانتس دیلی ، فلیپ چه ، رخشان بنی اعتماد و فرشته طائرپور برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ستاد خبری سومین جشنواره بین المللی فیلم شهر ،در این نشست "فلیپ ژالادو " ، " دنیس دکوسترد " ، " فلیپ چه " و "رخشان بنی اعتماد " از داوران بخش مسابقه آثار مستند و کوتاه بین الملل و " کونتر گینسلر "، " کنستانس دیلی " ، " رنه هایزیگ " و " فرشته طائر پور " از داوران بخش مسابقه سینمای کودک بین الملل حضور داشتند و در ابتدای نشست توضیحاتی در خصوص حضور خود در تهران و سومین جشنواره بین المللی فیلم شهر ارائه دادند.
سید احد میکائیل زاده معاون فرهنگی و اطلاع رسانی جشنواره فیلم شهر نیز در ابتدای این نشست نیز ضمن خوش آمد گویی به داوران بین‌الملل و اهالی رسانه توضیحاتی در خصوص روند برگزاری جشنواره فیلم شهر ارائه کرد.
"فلیپ ژالادو " بنیانگذار، جشنواره سه قاره نانت در ابتدای این نشست گفت : من قبلا هم سفر به ایران و دیگر جشنواره های ایرانی را تجربه کرده ام اما آنچه در این سفر برایم جالب است را می توانم جذابیت و کیفیت فیلم های کوتاه و مستند ایرانی بدانم که به برخی از آن‌‌ها جایزه دادیم و در خوب بودن این آثار جای هیچ شک و شبهه ای نیست.
وی خاطرنشان کرد : جشنواره فیلم شهر ، رویداد نوپایی است اما این تجربه نشان می دهد که به سمت تخصصی شدن گام بر می‌دارد و سعی دارد هویتی مستقل داشته باشد . این جشنواره اگر به همین شکل برگزار شود می تواند در سال های آتی زمینه حمایت بیشتر از کارگردان ها و فیلمسازان را فراهم کند و به نوعی آن ها را برای حضور بیشتر جذب کند.
مسئول توسعه فیلمنامه نویسی در آمریکای لاتین ادامه داد : معتقدم مضمون در برگزاری یک جشنواره چندان اولویت ندارد یک رویداد سینمایی باید بتواند استانداردهای هنری خود را حفظ کند و آثاری شاخص را جهت نمایش در بخش های مختلف انتخاب کند توجه به این مقوله نقش بیشتری در شکوفایی یک رویداد سینمایی دارد که به یقین جشنواره فیلم شهر هم در این راستا گام برداشته است .
"دنیس دکوسترد " عضو مرکز ارتباطات عمومی شهر لوزان سوئیس دیگر داور بخش بین الملل جشنواره در این نشست افزود: اینکه شما قصد داشته باشید تنها با یک فیلم و حتی تنها با یک سینما هویت شهری مثل تهران را معرفی کنید کافی نیست برای امر نیاز به برنامه‌های جداگانه تبلیغاتی و اطلاع رسانی دارد که جشنواره بین المللی فیلم شهر نیز در این بخش قرار می گیرد.
همچنین در سینما نقش تبلیغات غیر قابل کتمان است اثری می تواند معرف یک فرهنگ باشد که زمینه حضور و پخش آن در بازارهای جهانی فراهم شود پس این دلایل یعنی تبلیغات ، بازاریابی و پخش را نباید نادیده گرفت.
وی یادآور شد : من بیشتر از سینما در امور شهری تخصص دارم در خصوص تولید یک فیلم برجسته شهری در تهران یا هر شهر دیگری باید بگویم که در مرحله نخست باید زمینه شناخت ابعاد مختلف شهر را فراهم کرد.
دکوسترد با اشاره به اینکه هم اکنون با گسترش شهرنشینی مسائل مبتلا به شهرها به نوعی یکسان شده است , افزود : تهران مسائل مشترک زیادی با کلان شهرهای بزرگ جهان دارد و از طرفی دیگر برخی از مسائل ممکن است بار نمایشی یا تصویری نداشته باشند. به‌همین دلیل در ساخت یک فیلم شهر محور باید ابتدا مسائل را به نوعی دراماتیک کنیم و ضمن دراماتیک کردن، زمینه فکر کردن مسئولان و یا مخاطبان را به این مسائل فراهم کنیم. خوشبختانه در فیلم‌های ایرانی که در طول این چند روز در جشنواره فیلم شهر بودم، این تعادل به خوبی حفظ شده بود یعنی ما فیلم‌های جذاب در خصوص مسائل شهری دیدیم که حتی ما را به تفکر وا می‌داشتند.
"رنه هایزیگ " فیلمساز آلمانی نیز در این نشست یادآور شد: سختی ها و مشکلات زندگی در شهرهای مدرن هم اکنون یک معضل جهانی است از طرفی دیگر ما شاهد مهاجرت مردمان شهرهای کوچک تر و حتی روستاها به شهرهای بزرگ هستیم که خوشبختی خود را در این شهر ها می جویند و این مساله یعنی نرخ روز افزون مهاجرت نیز مشکلات زیادی برای ساکنان شهرهای بزرگ و خود مهاجرین ایجاد می‌کند.
وی خاطرنشان کرد : هم‌اکنون مسائل و مشکلات کلان شهرها تقریبا مشابه است یعنی تهران همان مشکلاتی را دارد که در مکزیکوسیتی هم دیده می شود به همین دلیل آنچه باعث تمایز این شهر با دیگر شهرها می شود وجوه انسانی این شهر است و فیلمسازی موفق می تواند باشد که به این مساله توجه کند. اصلا می توان قضیه را از سمت انسان به شهر خواند یعنی انسان به عنوان یک پدیده نیازمند به رفاه آسایش و مال و منال است و به دلیل این نیازها شهر شکل می گیرد پس هویت شهر از هویت انسان شهری جدا نیست و سینماگر باید به این مساله توجه کند.
وی در خصوص جشنواره بین المللی فیلم شهر گفت : این جشنواره با روندی که در پیش گرفته می تواند زمینه معرفی مناسب جنبه های مختلف شهر تهران و مسائل و مشکلات این شهر را فراهم کند البته هنوز هم باید روی حضور و مشارکت متخصصان مختلف مرتبط با شهر و سینما کار کند.
کونتر گینسلر مشاور سینمای کودکان و نوجوانان آلمان نیز در این نشست گفت : شهر جدای از نقش بازیگر در یک فیلم ، در پس زمینه هر آنچه که می خواهید تصویر کنید وجود دارد پس باید به این پس زمینه جدی در آثار سینمایی توجه کنید. جشنواره بین المللی فیلم شهر نیز توجه خوبی به این عنصر موجود در تمامی آثار سینمایی داشته است.
کنستانس دیلی عضو سابق سیفژ نیز در این نشست یادآور شد : در ساخت یک فیلم شهری نباید تنها به خواست مخاطب توجه داشت چون ممکن است نیازهای مخاطب شما را از مسائل و مشکلات ضروری دور کند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: یکی از نکات شاخص در برگزاری جشنواره فیلم شهر این است که می تواند زمینه ساز حضور و فعالیت فیلمسازان در حوزه مسائل شهری باشد و در آن ها انگیزه تولید ایجاد کند در واقع فیلمسازی می تواند یک فیلم شهری خوب بسازد که مسائل زندگی شهری جزئی از دغدغه هایش باشد.
مدیر اجرایی سابق سیفژ در ادامه افزود : فیلم میلیونر زاغه نشین یکی از فیلم هایی است که توانسته شهر محل روایت خود را به خوبی به جهانیان معرفی کند اکنون میلیون‌ها نفر در سطح جهان شهر بمبئی را می شناسند و شاید برای تماشای این شهر دغدغه پیدا کرده‌اند.
وی ادامه داد : شهر تهران نیز شهر پیچیده‌ای است و به زعم من موضوعات جذابی در این شهر برای معرفی دارد و تولید یک فیلم عظیم با موضوع این شهر می‌تواند به نوعی باعث معرفی شایسته آن به جهانیان باشد و جشنواره فیلم شهر می تواند در این راستا بستر سازی کند.
فلیپ چه مدیر جشنواره بین المللی فیلم سنگاپور نیز در این نشست گفت : بخشی از ویترین جشنواره فیلم شهر از طریق معرفی آثار پیشگامان سینمای شهر شکل می گیرد که البته این رویداد در این راستا گام مناسبی برداشته است و دو شهر وین و اتریش را معرفی و فیلمسازان مرتبط را معرفی کرده است .
رخشان بنی اعتماد داور ایرانی بخش بین الملل جشنواره فیلم شهر نیز در ادامه افزود: سینمای مستند ایران چه در داخل و چه در خارج نقش مهمی در معرفی مسائل اجتماعی و شهری ایفا کرده است.
وی خاطر نشان کرد: من قبل از برگزاری این جشنواره موضوعی نسبت به برخی مسائل شهری فکر کرده بود و در ادامه دیدم که نتایج بررسی من با اهداف جشنواره فیلم شهر مطابقت دارد. جشنواره فیلم شهر یک رویداد کاربردی است و می تواند توجه مسئولان و مخاطبان را به موضوعاتی جلب کند و یا بخشی از تاریخ ناگفته را روایت کند.
بنی‌اعتماد از تجربه حضور خود به همراه 10 فیلمساز مستند در جشنواره فیلم شهر به نیکی یاد کرد و ادامه داد: در این کارگاه من از دوستانم چیزهای زیادی یاد گرفتم و قرار بود تمامی فیلم ها را به جشنواره فیلم شهر برسانیم که برخی محقق نشد اما تجربه بسیار خوبی برای من بود.
این فیلمساز سینمای ایران گفت : به عنوان کسی که در فیلم های خود دغدغه طرح مسائل اجتماعی را دارم معتقدم فیلم شهری تقاوتی با فیلم اجتماعی ندارد و دایره رسیدن به حقوق شهروندی منطبق با حقوق انسانی است.
«فرشته طائرپور» دیگر داور ایرانی بخش بین‌الملل جشنواره نیز در پایان افزود : در سینمای ایران فارغ از حوزه مستند ، چندان به جغرافیا توجه نمی شود و شهرهای آثار سینمایی چندان در اثر دیده نمی شوند. نمی دانم چرا فیلمسازان ایرانی از اینکه جغرافیای محل روایت اثر خود را به صورت علنی معرفی کنند ابا دارند؟
این تهیه کننده خاطرنشان کرد : اما این مساله در سینمای جهان و هالیوود دیده نمی شود یعنی هم اکنون حتی نوجوانان ایرانی هم می‌توانند تشخیص دهند که یک فیلم آمریکایی مثلا در تگزاس ساخته شده و یک فیلم اروپایی در شهری مثل پاریس ، یعنی به عبارتی دیگر در فیلم‌های خارجی هویت جغرافیا از طریق نشانه‌های آشنا به مخاطب ارایه می‌شود که سینمای ما فاقد آن است. امروز اطلاعات ما از شهر‌های مهم جهان از طریق سینما فراهم شده است و حتی سینما توانسته در مخاطبان دغدغه سفر به برخی از شهر ها را ایجاد کند و به‌نوعی به صنعت توریسم کمک کرده است ما نیز باید به این مسائل توجه کنیم.

/ 0 نظر / 43 بازدید