نقد و بررسی فیلم خون بازی با با حضور بهزاد صدیقی و رسول نظرزاده

نخستین جلسه کانون نمایش فیلم خانه فرهنگ شهید اندرزگو که هفته گذشته به نمایش فیلم خون بازی ساخته رخشان بنی اعتماد اختصاص داشت با استقبال علاقمندان و تماشاگران روبه رو شد.
به گزارش ایلنادر این جلسه که با حضور بهزاد صدیقی و رسول نظرزاده به عنوان منتقد حضور داشتند، این فیلم از منظر و رویکرد شهری مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
بهزاد صدیقی کارشناس و منتقد این نشست درباره نمایش این نوع فیلم در فرهنگسرای اخلاق گفت: به دنبال برنامه ریزی خانه فرهنگ شهید اندرزگو با مدیریت خانم مریم حسن زاده ، مقرر شد تعدادی از آثار شاخص سینمای اجتماعی ایران بارویکرد شهری در فرهنگسرای اخلاق برای شهروندان منطقه 14 به نمایش درآید.به همین منظور پس از نمایش فیلم این نوع فیلم ها را با حضور کارگردانان و فیلمنامه نویسان و منتقدان فرهیخته مورد مداقه قرار می دهیم و مسایل معضلات، مشکلات و آسیب های اجتماعی شهری را که به نوعی توسط فیلمسازان خوب کشورمان در فیلم های سینمای اجتماعی منعکس شده به بررسی می نشینیم.
صدیقی در ادامه خاطرنشان کرد: فیلم خون بازی آخرین ساخته سینمایی خانم رخشان بنی اعتماد ، و نخستین ساخته محسن عبدالوهاب از فیلم های مهم سینمای اجتماعی ایران به شمار می رود که در آن گروه فیلمنامه نویسان (نغمه ثمینی، محسن عبدالوهاب و فرید مصطفوی) معضل اعتیاد جوانان را در قالب شخصیت دختر – سارا – به تصویر در آورده اند و خانم بنی اعتماد به همراه آقای عبدالوهاب تلاش کرده اند این معضل را در بستر زندگی شهری به تماشا بگذارند.
این منتقد در بخش دیگری از این جلسه گفت: این فیلم در واقع هشداری به مسوولین و خانواده های ایرانی است داستان آن از شهر آغاز می شود و در خارج از شهر ختم می گردد در واقع داستان این فیلم با سفر درون شهری و بیرون شهری شخصیت های محوری استان شکل می گیرد باران کوثری و بیتا فرهی به عنوان دو بازیگر اصلی خون بازی در نقش سارا و مادر آنچنان با مسایل ومشکلات زندگی خود دست و پنجه می زنند که از محیط پیرامونی خود غافل شده اند سارا هیچ الگوی فکری خاصی ندارد پدر افلیج و الکی او در گوشه ای از بیرون شهر زندگی می ند ما در مطلقه است امادر عین حال آگاه و بسیار دلسوز است . از آنجا که خانواده او (سارا) در اصل یک خانواده متلاش شده است و پدر و مادر هر یک از پیشنه زندگی خوبی برخوردار نیستند در می یابیم که سارا نیز هیچ الگوی خوبی در زندگی ندارد.
وی در ادامه به ساختار مستندگونه و تکنیک فیلمبرداری سیاه و سفید فیلم اشاره کرد و دراین خصوص یادآور شد: از آنجا که خانم بنی اعتماد فیلمسازی را با ساخت فیلم های مستند شروع کرده وا ز آنجا که در کارنامه او نشانه های بهره گیری از سینمای مستند نیز به کرات و به درستی دیده می شود ، در فیلم خون بازی هم برای واقعگرایی و هر چه نزدیکتر شدن تماشاگر به رویداد قصه و نیز آدمهای آن ازساختار مستند بهره گرفته است.ضمن اینکه تلخی واقعه موجب شده تا او از زندگ و فیلمبرداری رنگی پرهیز کنند.
رسول نظرزاده منتقد مهمان دیگر جلسه در بخشدیگری از این نشست در این ابتدای سخنان خود با اشاره به پیشنه و فعالت های گذشته بنی اعتماد در سینمای اجتماعی و سینمای مستند گفت: فیلمسازان در این فیلم آنچنان موضوع خود را بسط و پرورش می دهند وبه تصویر در می آورند که گویی اتفاقات آن در کنار و پیرامون تماشاگر رخ داده یا در حال وقوع است.
او همچنین اشاره کرد: رویکرد این فیلمساز به شهر و مساله اعتیاد جوانان پیش از این نیز در فیلم های سینمای و مستند او عیان بوده و به تصویر درآمده است مساله اعتیاد در فیلم زیر پوست شهر که از آثار درخشان این فیلمساز به شمار می رود، در یک خانواده طبقه زیر توسط و پرجمعیت به فیلم و تصویر در آمده است اما درفیلمنامه در خون بازی این مساله را دریک خانواده ای از طبقه مرفه و ثروتمند و در قالب شخصیت دختر به نمایش در می آورد.
نظرزاده همچنین تصریح کرد: فضای شلوغ و استرس گونه شهر تهران که آدمها در فضای آهن و دود زندگی می کنند وخطرهای بزهکاری هر لحظه جوانان را تهدید می کند به خوبی در فیلم خون بازی به تصویر درآمده است .
فیلمسازان با ساخت این فیلم هشداری به نسل آینده میدهد که در واقع نمادی از کشور ما محسوب می شوند.
گفتنی است در پایان این جلسه منتقدان به پرسش های تماشاگران و حاضران جلسه پاسخ گفتند.
 
گزارش: ایلنا
/ 1 نظر / 27 بازدید
زینب

قلمي زيبا و تأثيرگذار و وبلاگي پرمحتوا داريد. برايتان آرزوي موفقيت بيشتر مي کنيم ضمنا خوشحال خواهم شد اگر وقت كردي سري هم به سايت من كه حاوي مطالب متنوع فرهنگي، اجتماعي و مذهبي است بزني. اگرسايت منو در پيوندهاي وبلاگت با نام ( روزنامه نگار تازه كار) قرار بدي ممنون هستم بعد بگو به چه نامي در سايتم لينكت كنم. پايدار باشيد