بدون تعارف جشنواره‌های موضوعی جنبه‌ی کاربردی دارند

رخشان بنی‌اعتماد در نشست داوران فیلم شهر:
بدون تعارف جشنواره‌های موضوعی جنبه‌ی کاربردی دارند

در واپسین روزهای برگزاری سومین جشنواره فیلم «شهر» روز گذشته ـ 15 اسفندماه ـ داوران بخش بین‌الملل این جشنواره گردهم آمدند تا در نشستی خبری به صحبت درباره این جشنواره و فیلم‌های آن بپردازند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رخشان بنی‌اعتماد کارگردان سینما و داور بخش بین‌الملل این جشنواره در سخنانی مطرح کرد: از آن‌جا که تاکنون در چندین جشنواره داخلی و خارجی بین‌المللی داور بخش مستند بوده‌ام، به صراحت می‌توانم بگویم که در زمینه‌ی فیلم‌های مستند سربلند هستیم و با وجود مهجوربودن این سینما نگاه تیزبینانه و پرداخت مناسب فیلم‌سازان این عرصه به موضوعات مختلف از جمله موضوعات شهری، مسئله‌ای آشکار و مشخص است.

او با اشاره به نقش جشنواره‌های موضوعی خاطرنشان کرد: باید ببینیم که یک جشنواره موضوعی تا چه اندازه در مدیریت شهری اثرگذار است و باید در نظر داشته باشیم که آیا قرار است که این جشنواره موضوعی تنها آرشیوی از فیلم‌ها برای مدیران باشد و یا این‌که قرار است مبنای بازکردن مباحث و موضوعاتی باشد که بتوان جهت روشن‌کردن و بازکردن و مطرح‌کردن معضلات اجتماعی – که به عقیده من به دور از مشکلات شهری هم نیستند – قرار گیرد.

این کارگردان ادامه داد: در یک جمله خلاصه شاید بتوان گفت که فیلم «شهری» ما با فیلم اجتماعی ما تفاوت چندانی ندارد، چراکه در ابرشهری مانند تهران که طی چندسال جمعیت آن سه‌برابر شده و در آن رسیدن به حقوق اقشار مختلف رسیدن به حقوق انسانی است، جداکردن فیلم شهری از اجتماعی کار راحتی نیست.

بنی‌اعتماد در ارتباط با تأثیرگذار جشنواره‌ها نیز مطرح کرد: نتیجه و تأثیر جشنواره‌ها نیاز به بررسی دارد، اما من همواره گفته‌ام که در ایران جشنواره‌های متعددی برگزار می‌شود که حتی دلیل برگزاری برخی از آن‌ها ناروشن است، بدون هیچ تعارفی باید بگویم که جشنواره موضوعی از نظر من یک جشنواره کاربردی است و به نظرم هیچ افتخاری نیست که در دل این جشنواره‌ها یک فیلم هنری پیدا شود. اما اگر به دنبال این جشنواره‌ها بحثی پیش آید که به واسطه آن توجه مسوولین به بخشی از مشکلات و معضلات جمع شود، اتفاق بسیارمهمی رخ داده است و آن موقع است که می‌توانیم بگوییم جشنواره‌ای از اهمیت برخوردار است.

کارگردان «خون‌بازی» در بخش دیگری از صحبت‌هایش نیز به تجربه ساخت مستند برای این جشنواره اشاره کرد و گفت: این‌که در قالب چنین جشنواره‌ای زمینه‌ای برای تولید فیلم فراهم شده خیلی خوب بود و برای من تجربه بسیار دلچسبی بود. که در قالب ورک‌شاپ‌هایی به همراه بسیاری از دوستان به بحث درباره این فیلم‌ها پرداختیم. من فکر می‌کنم ساخته‌شدن این گونه فیلم‌ها ممکن است، باعث شود مدیرانی که با مسایل اجتماعی آشنا نبوده‌اند بدین واسطه در جریان بسیاری از مسایل و اتفاقاتی که در شهر رخ می‌دهد، قرار گیرند.

او همچنین عنوان کرد: قطعا اثر هنری توان این را ندارد که یک انقلاب در جامعه ایجاد کند، لذا لازم است تا کمی موانع جلوی راه این آثار کم‌تر شود.

به گزارش ایسنا، فرشته طائرپور تهیه‌کننده و یکی از داوران بخش بین‌الملل جشنواره‌ی فیلم شهر نیز در سخنانی مطرح کرد: چندسالی است که به عنوان یک فیلم‌ساز کودک و نوجوان تنها می‌توانم شریک افتخارات فیلم‌سازان مستند و پس از آن سینمای داستانی باشم. متأسفانه در حوزه کودک چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت مانند گذشته نمی‌توانیم سر خود را بالا بگیریم و من امیدوارم جمع‌شدن چند داور خارجی کمک کند تا ما بدانیم که لازم است مراقب همه‌چیز باشیم. آن‌چه امروز در دست ماست میراث گذشتگان نیست، بلکه امانت آیندگان است که قرار است ما از آن مراقبت کنیم و آن را به دست آن‌ها برسانیم.

او با اشاره به غفلت فیلم‌سازان ایرانی نسبت به جغرافیا اظهار کرد: در فیلم‌های سینمایی ما حتی مخاطب داخلی تصویری از جغرافیا ندارد و با دیدن یک فیلم شهری نمی‌تواند تشخیص بدهد که این فیلم در کدام‌یک از شهرها ساخته شده و من واقعا نمی‌دانم که چرا فیلم‌سازان ما از ابراز علنی موقعیت شهرها ابا دارند.

او ادامه داد: امروز حتی مخاطبین نوجوان تمامی کشورها با دیدن یک فیلم آمریکایی می‌توانند شهر آن را تشخیص دهند و به خوبی فیلم‌های نیویورکی، تگزاسی، پاریسی و غیره را از هم تشخیص می‌دهند و می‌شناسند چراکه در آن فیلم‌ها هم نماد آن شهرها وجود دارد و هم سازندگان سعی کرده‌اند که ویژگی‌های آن شهر را به تصویر بکشند. اما همین بیننده که بسیاری شهرهای خارجی را می‌شناسند، در مواجه با فیلم‌های داخلی، شهرهای مختلف ایران را از هم تشخیص نمی‌دهد.

متأسفانه در حوزه سینما فیلم‌سازانی که این هویت را در فیلم‌های خود به تصویر کشیده‌اند، تعداد بسیارکمی هستند.

طالئرپور خاطرنشان کرد: در روزگار کودکی نسل ما در شرایطی که هنوز سفری به خارج از کشور نداشت، بسیاری از شهرهای دنیا را از طریق سینما می‌شناخت و بدین‌ترتیب در سنین نوجوانی در ما تمایل برای سفر به این شهرها ایجاد شد و این تصاویر تبدیل به رویاهای نوجوانان برای سفرهای خارجی شد.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست نیز داوران خارجی بخش بین‌الملل به صحبت پرداختند و یکی از آن‌ها معیار انتخاب فیلم‌های برگزیده را سه نکته کیفیت، جنس موضوع و جذابیت در پرداخت برشمرد.

این داور همچنین عنوان کرد: امروزه زندگی در شهرهای بزرگ مشکلات متعددی دارد که تا حد زیادی مشابه یکدیگر هستند، درواقع می‌توان گفت که زندگی در جوامع مختلف تبدیل به یک معضل خیابانی شده است که اکثر مردم برای رسیدن به آرامش و آسایش به شهرها کوچ می‌کنند. بنابراین این معضلات در شهرهای مختلف تفاوت چندانی ندارد و آن‌چه این مسئله را متفاوت می‌کند؛ جنس فرهنگی قضیه است. به همین دلیل باید در سینما وجه انسانی این فیلم‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

کنستانتین دیلی دیگر داور این جشنواره نیز در این نشست عنوان کرد: اکثر افرادی که فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» را دیده‌اند به طور قطع پیش از آن چیزی درباره شهر بمبئی نمی‌دانستند، اما با کمک این فیلم موفق شدند به شناخت خوبی از این شهر دست یابند و شما نیز این بخت را دارید که در تعطیلات نوروز این فیلم را از تلویزیون خود ببینید. حال صحبت من این است که اگر شما نیز همین شیوه را رعایت کنید می‌توانید تهران را به شکلی واضح و آشکار برای مخاطبان جهانی خود به نمایش بگذارید.

او مطرح کرد: نکته‌ای که در این میان جالب است آن‌ است که خود هندی‌ها نیز در ابتدا از فیلم مذکور متنفر بودند و از این‌که در این فیلم فقر و مشکلات مردم به نمایش درمی‌آید، احساس نارضایتی کرده‌اند اما پس از این‌که این فیلم موفق به دریافت جایزه اسکار شد، همه مردم هند برای دیدن آن صف بستند و بدین‌ترتیب شهر بمبئی تبدیل به یک شهر معروف جهانی شد. شما نیز می‌توانید با فیلم‌ساختن درباره سوژه‌های خوبی که دارید شهر تهران را به مخاطبان جهانی آن بشناسانید.

اما کینسکی داوران خارجی جشنواره‌ی شهر نیز در بخشی از این نشست عنوان کرد: ما معمولا شهر را به عنوان پس‌زمینه در نظر می‌گیریم و باید در فیلم‌ها شهر به عنوان نوعی پس‌زمینه مطرح شود و در قالب آن همه اتفاقات بیان شود، لذا به شخصه با این‌که شهر را به عنوان یک شخصیت اصلی در فیلم‌ها در نظر بگیریم موافق نیستم.

/ 0 نظر / 29 بازدید