فرخ‌نژاد: این فیلم از لحاظ شخصیت‌پردازی با سایر فیلم‌های جنگی تفاوت دارد

گزارش ایسنا از روند تولید «شب واقعه» در آبادان

فرخ‌نژاد: این فیلم از لحاظ شخصیت‌پردازی با سایر فیلم‌های جنگی تفاوت دارد

شهرام اسدی به‌همراه گروهش این روزها در منطقه «ذولفقاریه» آبادان مشغول فیلمبرداری صحنه‌های پایانی «شب واقعه» برای نشان دادن حماسه شهید «دریاقلی سورانی» و همرزمانش هستند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نخلستان بکری در جنوب شرقی آبادان نزدیک به محلی که عراقی‌ها وارد آبادان شدند، چند شب است که بستر حوادث اصلی این فیلم شده است و مواجهه نیروهای عراقی با ایرانی‌ها پس از عبور از روی پلی که بر روی رود بهمنشیر زده‌اند و اقداماتی که آنها را مجبور به عقب‌نشینی می‌کند، در قاب دوربین امیر کریمی ثبت می‌شود.

در چهلمین روز بعد از آغاز جنگ تحمیلی، «دریاقلی سورانی» با بازی حمید فرخ‌نژاد که در حاشیه‌ی «بهمنشیر» یک اوراق فروشی دارد خانواده‌اش را به اهواز می‌فرستد، اما پسر بچه نوجوانش خواهان حضور در شهر و مقاومت با نیروهای عراقی است. «دریاقلی» در کش و قوس فرستادن پسرش، بطور اتفاقی از نقشه محاصره آبادان مطلع می‌شود و تلاش می‌کند تا نیروهای ایرانی را در جریان این تهدید قرار دهد و...

فرخ‌نژاد: برای بازی در نقش «دریاقلی» تابع فیلم‌نامه هستم

فرخ‌نژاد که بعد از فیلمهای «عروس آتش» و «ارتفاع پست» در این فیلم برای سومین‌بار در قالب یک شخصیت جنوبی ظاهر می‌شود درباره شناختش از این شخصیت به ایسنا می‌گوید: «دریاقلی» را در حد این‌که یک آبادانی است و کارش دهان‌به‌دهان می‌چرخید، می‌شناختم. به‌عنوان شخصی که حضور نیروهای عراقی را اطلاع می‌دهد و باعث نجات شهر از سقوط می‌شود. برای بازی در این شخصیت هم فیلم‌های مستند درباره او را دیدم اما تابع فیلمنامه بودم و محور اصلی آن را گرفتم.

وی با اشاره به علاقمندی‌اش برای ایفای این نقش بیان کرد: ایفای نقش در یک کار خوب، به‌هر حال خوب است به‌ویژه این‌که این شخصیت متعلق به شهرم است و انگیزه مضاعفی ایجاد می‌کرد و در واقع ادای دین به یک شخصیت آبادانی است.

این بازیگر ادامه داد: رویکرد این کار از فیلم‌های جنگی دیگر به لحاظ شخصیت‌پردازی تفاوت زیادی دارد و از «دریاقلی» شخصیتی ترسیم شده که آدم عجیبی مانند بسیاری از شخصیت‌های جنگی ما که معمولا عارف مسلک و فرهیخته نشان داده می‌شوند نیست و آدمی معمولی با رویکرد‌های شاید با معیارهای ما منفی است. اما وقتی در موقعیت‌ تصمیم و دفاع از کشورش قرار می‌گیرد، یک حماسه قهرمانانه خلق می‌کند.

وی با اظهار رضایت از روند کار این فیلم گفت: تهیه‌کننده کار همه آنچه را که لازمه تولید یک اثر ماندگار است را در اختیار گروه قرار داده و همه تمام سعی خودشان را می‌کنند و کار با شرایط خوبی درحال انجام است. فرخ‌نژاد ادامه داد: شهرام اسدی هم روی کارش تسلط دارد و به لحاظ فکری با حرفی که فیلمنامه می‌زند بسیار مطابق است که در نهایت امیدوارم حاصل تلاش این گروه حرفه‌ای اثری در خور و اندازه شهر مقاوم آبادان باشد.

این بازیگر که در دو دوره قبلی جشنواره فیلم فجر آثارش از حضور در بخش اصلی بازمانده‌اند درباره پیش بینی‌اش از سرنوشت این فیلم در جشنواره و دیده شدنش می‌گوید: مدت‌هاست که این چیزها برایم دغدغه نیست. من «طبل بزرگ زیرپای چپ» را هم که یکی از کارهای ارزشمند در زمینه‌ی دفاع مقدس بود واستحقاق شرکت در بخش مسابقه را داشت قبلا داشتم اما توجه‌ای به آن قائل نشدند و درجشنواره معتبر خارجی جایزه گرفت.

وی افزود: من اعتقاد به این‌که حق کسی خورده می‌شود ندارم و اگر زمانی این حس در جشنواره‌ای پیش آید از ارزش آن جشنواره کم می‌شود نه از ارزش آدم‌هایی که کار ارائه دادند. من هم مدت‌هاست که روی این چیزها انرژی نمی‌گذارم و مبنا برایم یک کار خوب است تا از داشتنش در پرونده‌ام افتخار کنم.

 

 

شهرام اسدی: گرفتن صحنه‌های جنگی در شب روند کار را کُند کرده است

شهرام اسدی که این روزها مجموعه«آشیانه سیمرغ» را در حال پخش دارد، پیش از «شب واقعه»، یک کار جنگی دیگر در سال 69 بنام «اوینار»درباره بمباران شیمیایی حلبچه ساخته است، اما اکثرا او را با فیلم «روز واقعه» می شناسند که بارها از تلویزیون پخش شده است.

او درباره تغییرات صورت گرفته در فیلمنامه اولیه «شب واقعه» به خبرنگار ایسنا گفت: من برای ساخت این فیلم ضمن این‌که تلاش خودم را انجام دادم تا به فیلمنامه اصلی همایون شهنواز ـ که از اساتید این کار هستند ـ وفادار بمانم اما با تحقیقاتی که حدود شش ماه طول کشید و صحبت‌هایی که با دوستان، آشنایان و خانواده دریا‌قلی داشتیم و لوکیشن‌ها و مناطقی مراجعه کرده بودند، سر زدیم به واقعیت‌های دیگری رسیدیم که بخشی از تغییرات فیلمنامه اولیه را پیش آورد.

وی افزود: بخش دیگر تغییرات مربوط به نوع شخصیت‌پردازی است که مدنظر کار بود و از نقطه‌نظر کار‌کردی که سعی می‌کنم در کارم اعمال کنم صورت گرفت و بخش سوم هم مربوط به موقعیت‌ها و لوکیشن‌های اجرایی کار بود که بعضی چیزهایی که در فیملنامه بود، از نقطه‌نظر اجرایی یا ممکن نبود و یا سختی‌ها و هزینه‌های زیادی را پیش می‌آورد که همه این‌ها لحاظ شد و به فیلمنامه کنونی منجر شد.

این کارگردان تاکید کرد: هرچه در اختیار بود را مطالعه کردیم و نهایتا به این فیلمنامه رسیدیم و شاید بازهم فرصت تحقیق پیش آید بشود فکرهای دیگری کرد. اما دراین مقطعی که هستیم فیلمنامه کامل‌ترین شکل را پیدا کرده است و از روند کار رضایت نسبی دارم.

اسدی که در کارنامه فیلمسازیش آثار تاریخی، جنگی و مذهبی دیده می‌شود با بیان اینکه هر حوزه سختی خودش را دارد و به طبع سخت‌تر بودنش لذت بیشتری دارد اظهار داشت: معمولا در کارم خیلی راحت نیستم و سهل و آسان،ساده و شهری کارکردن برایم جذابیت کافی ندارد و در هرحوزه‌ای وقتی آدم به سمت سخت‌ترین می‌رود خودش جذابیت را به همراه می‌آورد.

وی یکی از سختی‌های این فیلم را گرفتن صحنه‌های جنگی در شب خواند و گفت: بیشتر صحنه‌های فیلم در شب هست و همین‌ موضوع روند کار را کمی کُند می‌کند.

یکی از اصلی ترین لوکیشن های «شب واقعه» اوراق فروشی بنام کمپانی دریاقلی است که حدود 20 درصد فیلم در آنجا می گذرد.

 

 میراعلایی: صبر و تحمل‌ها نتیجه‌ی خوبی برای فیلم داشته‌ است

احمد میرعلایی تهیه کننده فیلم این لوکیشن را یکی از صحنه‌های بی‌نظیر سینما به جهت نوع چیدمان و امکانات می‌داند و معتقد است: نزدیک به 120 ماشین اوراق‌شده قبل از سال 50 را از شهرهای مختلف به فضایی مشرف به بهمنشیر آوردیم و چیدمان هنری صورت گرفت و معتقدم درسال 88 هیچ فیلمی امکاناتی مانند این فیلم را مهیا نکرده است.

وی با اشاره به روند ساخت این فیلم به ایسنا گفت: اواخر بهار سال 87 از دفتر مدیرعامل موسسه‌ فرهنگی هنری «شاهد» با من تماس گرفتند و اعلام کردند، فیلمی می‌خواهند برای یادمان دریاقلی تهیه کنند که فیلمنامه‌اش تصویب شده و قصد دارند با شهرام اسدی به عنوان کارگردان کار کنند و از من به عنوان تهیه‌کننده دعوت کردند.

میراعلایی افزود: فیلمنامه را خواندم و کار را خوب دیدم و احساس کردم آقای اسدی بتواند کار خوبی را در زمینه‌ی دفاع مقدس به نتیجه برساند. ضمن آنکه در آرزوهایم بود راجع به چنین شخصیتی روزی بتوانم فیلم بسازم و وقتی وارد قصه شدم، اشتیاقم بیشتر شد و یکی از خواسته‌هایم از خدا برآورده شد.

وی که تهیه فیلم «فرزند خاک» را نیز در کارنامه اش دارد با بیان اینکه تولید فیلم‌هایی از این دست روز‌به‌روز سخت‌تر می‌شود اظهار داشت: هرچه از دوران دفاع مقدس دورتر می‌شویم، حساسیت‌ها به نوعی بیشتر و به نوعی کمتر می‌شود. بیشتر از این لحاظ که جذابیتی که برای مخاطب است رنگ و روی هنری‌تری نیاز دارد و حساسیت بالایی را می‌طلبد، اما بعضی از مسوولین فکر می‌کنند امکانات جنگی هنوز هست در صورتی‌که این امکانات خیلی ضعیف شده است و گاهی سخت‌ به‌دست ما می‌رسد و ما نمی‌خواهیم بگذاریم فیلم‌هایمان ضعیف شود، چون احساس می‌کنیم الان توان هنری هنرمندانمان بیشتر شده و نگاه بهتری پیدا کردند.

این تهیه کننده ادامه داد: با توجه به حساسیت‌هایی که داریم در روند کار با کندی اندکی مواجه شدیم، اما همه این‌ها درخدمت کیفیت بود والان که بخشی از فیلم را که تدوین شده می‌بینم احساس می‌کنم این عجله‌نکردن‌ها و صبر و تحمل‌ها نتیجه خیلی خوبی در فیلم داشته و یکی از فیلم‌های خوب دفاع مقدس بانگاه و قصه نو آماده تحویل داشته باشیم.

وی درباره انتخاب حمید فرخ‌نژاد برای ایفای نقش اصلی این فیلم گفت:این فیلم یک بازیگر اصلی دارد و بقیه می‌آیند در قصه و خارج می‌شوند. برای نقش دریاقلی چند گزینه داشتیم که فرخ‌نژاد جزو اصلی‌ها بود و این انتخاب صورت گرفت والان رضایت کامل داریم.

میرعلایی تصریح کرد:کاری که دریاقلی کرده در دفاع مقدس بی‌نظیر است و بسیار ارزش دارد و با این کار بخشی از کشور ما قدرمتندانه و باغرور نجات پیدا کرد که این جای بررسی زیاد دارد.

تاکنون تمام بازیگران فیلم مقابل دوربین رفته‌اند و تنها بازی باران کوثری که ایفاگر نقش کوتاهی است، باقی‌ مانده است که طی روزهای آینده انجام می‌شود و فیلمبرداری تا اواسط اردیبهشت‌ به پایان خواهد رسید.

همچنین 30درصد فیلم بصورت همزمان توسط مهدی غضنفری تدوین شده است.

به گزارش ایسنا، فیلمبرداری فیلم سینمایی «شب واقعه» که با بازی حمید فرخ نژاد ، لادن مستوفی، باران کوثری، حبیب دهقان نسب، آتش تقی‌پور، آرا اصلانیان و گروهی از هنرمندان خوزستانی در موسسه فرهنگی هنری «شاهد» تولید می‌شود، از 22 دی ماه سال گذشته در آبادان آغاز شده است.

 

منبع: ایسنا

/ 0 نظر / 25 بازدید